Tài liệu bồi dưỡng thường xuyên dành cho giáo viên môn Anh THCS
Phần I: Xác định mục tiêu, yêu cầu của kiểm tra kết quả học tập
1. Mục tiêu chung
1.1. Mục tiêu dạy học
Việc dạy và học tiếng Anh ở THCS trước hết và quan trọng nhất là bám sát mục tiêu dạy học của môn học. Mục tiêu này được xác định trong chương trình môn tiếng Anh ở THCS. Cụ thể là:
Dạy học môn tiếng Anh ở THCS nhằm giúp học sinh:
• Sử dụng tiếng Anh như một công cụ giao tiếp ở mức độ cơ bản dưới các dạng nghe, nói, đọc, viết.
• Có kiến thức cơ bản, tương đối hệ thống và hoàn chỉnh về tiếng Anh, phù hợp với trình độ, đặc điểm tâm lí lứa tuổi.
• Có hiểu biết khái quát về đất nước, con người và nền văn hoá của một số nước nói tiếng Anh, từ đó có tình cảm và thái độ tốt đẹp đối với đất nước, con người, nền văn hoá và ngôn ngữ của các nước nói tiếng Anh; biết tự hào, yêu quí và tôn trọng nền văn hoá và ngôn ngữ của dân tộc mình.
Trang 1
Trang 2
Trang 3
Trang 4
Trang 5
Trang 6
Trang 7
Trang 8
Trang 9
Trang 10
Tải về để xem bản đầy đủ
Tóm tắt nội dung tài liệu: Tài liệu bồi dưỡng thường xuyên dành cho giáo viên môn Anh THCS
NỘI DUNG BỒI DƯỠNG KIỂM TRA, ĐÁNH GIÁ KẾT QUẢ HỌC TẬP MỤC LỤC VẤN ĐỀ CHUNG VÀ QUAN ĐIỂM VỀ KIỂM TRA ĐÁNH GIÁ NỘI DUNG CHÍNH Phần I: Xác định mục tiêu, yêu cầu của kiểm tra kết quả học tập 1. Mục tiêu chung Kĩ năng giao tiếp / kĩ năng ngôn ngữ Kiến thức ngôn ngữ 2. Mục tiêu cụ thể của từng năm học (từ lớp 6 đến lớp 9) Mục tiêu cần đạt về kĩ năng giao tiếp / kĩ năng ngôn ngữ Mục tiêu cần đạt về kiến thức ngôn ngữ Phần II: Xác định nội dung kiểm tra kết quả học tập của học sinh 1. Nội dung chung 2. Nội dung cụ thể Chủ điểm/Chủ đề kiểm tra Kĩ năng ngôn ngữ Kiến thức ngôn ngữ Phần III: Phân loại bài kiểm tra kết quả học tập 1. Phân loại bài kiểm tra theo hoạt động giao tiếp Kiểm tra kĩ năng ngôn ngữ (nói, nghe, đọc, viết) Kiểm tra kiến thức ngôn ngữ (chủ yếu là từ vựng và ngữ pháp) 2. Phân loại bài kiểm tra dựa vào hoạt động dạy và học trên lớp Kiểm tra miệng, 15 phút, một tiết, cuối học kì. 3. Phân loại bài kiểm tra theo loại hình kiểm tra, đánh giá Tự luận Trắc nghiệm khách quan Phần IV: Qui trình ra đề kiểm tra 1. Xác định mục tiêu bài kiểm tra 2. Xác định nội dung bài kiểm tra 3. Xác định cấu trúc bài kiểm tra 4. Xây dựng ma trận đề kiểm tra 5. Đánh giá, cho điểm 6. Xác định hình thức bài kiểm tra Phần V: Loại hình bài tập dựng cho bài kiểm tra 1. Kiểm tra nói 2. Kiểm tra nghe 3. Kiểm tra đọc 4. Kiểm tra viết 5. Kiểm tra kiến thức ngôn ngữ PHỤ LỤC PHÂN TÍCH MỘT SỐ ĐỀ KIỂM TRA VẤN ĐỀ CHUNG VÀ QUAN ĐIỂM VỀ KIỂM TRA ĐÁNH GIÁ Kiểm tra đánh giá kết quả học tập của học sinh nhằm theo dõi quá trình học tập của học sinh, đưa ra các giải pháp kịp thời điều chỉnh phương pháp dạy của thầy, phương pháp học của trò, giúp học sinh tiến bộ và đạt được mục tiêu giáo dục. Có nhiều khái niệm về Đánh giá, được nêu trong các tài liệu của nhiều tác giả khác nhau. Dưới đây là một số khái niệm thường gặp trong các tài liệu về đánh giá kết quả học tập của học sinh: - “Đánh giá là quá trình thu thập và xử lí kịp thời, có hệ thống thông tin về hiện trạng, khả năng hay nguyên nhân của chất lượng và hiệu quả giáo dục căn cứ vào mục tiêu giáo dục, làm cơ sở cho những chủ trương, biện pháp và hành động giáo dục tiếp theo nhằm phát huy kết quả, sửa chữa thiếu sót”. - “Đánh giá kết quả học tập của học sinh là quá trình thu thập và xử lí thông tin về trình độ, khả năng đạt được mục tiêu học tập của HS cùng với tác động và nguyên nhân của tình hình đó, nhằm tạo cơ sở cho những quyết định sư phạm của giáo viên và nhà trường để HS học tập ngày một tiến bộ hơn”. - Theo Jean- Marie De Ketele phát biểu(1989): “Đánh giá có nghĩa là: Thu thập một tập hợp thông tin đủ, thích hợp, có giá trị và đáng tin cậy; và xem xét mức độ phù hợp giữa tập hợp thông tin này và một tập hợp tiêu chí phù hợp với các mục tiêu định ra ban đầu hay điều chỉnh trong quá trình thu thập thông tin; nhằm ra một quyết định” - Theo Từ điển Tiếng Việt:“Đánh giá được hiểu là nhận định giá trị”. - Trong giáo dục học: “Đánh giá được hiểu là quá trình hình thành những nhận định, phán đoán về kết quả công việc, dựa vào sự phân tích những thông tin thu được đối chiếu với mục tiêu, tiêu chuẩn đã đề ra, nhằm đề xuất những quyết định thích hợp để cải thiện thực trạng, điều chỉnh, nâng cao chất lượng và hiệu quả công tác giáo dục”. - “Đánh giá là quá trình thu thập thông tin, chứng cứ về đối tượng đánh giá và đưa ra những phán xét, nhận định về mức độ đạt được theo các tiêu chí đã đưa ra trong các chuẩn hay kết quả học tập”. - “Đánh giá là quá trình thu thập thông tin, chứng cứ về đối tượng đánh giá và đưa ra những phán xét, nhận định về mức độ đạt được theo các tiêu chí đã được đưa ra trong các tiêu chuẩn hay kết quả học tập. Đánh giá có thể là đánh giá định lượng (quantitative) dựa vào các con số hoặc định tính (qualitative) dự vào các ý kiến và giá trị”. Đánh giá gồm có 3 khâu chính là: + Thu thập thông tin; + Xử lí thông tin; + Ra quyết định. Đánh giá là một quá trình bắt đầu khi chúng ta định ra một mục tiêu phải theo đuổi và kết thúc khi chúng ta đã đề ra một quyết định liên quan đến mục tiêu đó. Điều đó không có nghĩa là quá trình tổng thể kết thúc khi ra quyết định. Ngược lại, quyết định đánh dấu sự khởi đầu một quá trình khác cũng quan trọng như đánh giá: đó là quá trình đề ra những biện pháp cụ thể tuỳ theo kết quả đánh giá. Đánh giá (assessment) là một thuật ngữ mang cả nghĩa đánh giá (evaluation) và đo đạc (measurement). Đánh giḠthực hiện đồng thời 2 chức năng: vừa là nguồn thông tin phản hồi về quá trình dạy học, vừa góp phần điều chỉnh hoạt động này. Chuẩn đánh giá là căn cứ quan trọng để thực hiện việc đánh giá, được hiểu là yêu cầu cơ bản, tối thiểu cần đạt được trong việc xem xét chất lượng sản phẩm. Kiểm tra là tiền đề của đánh giá, là khâu không thể thiếu được trong quá trình dạy học. Việc đánh giá phải đảm bảo các yêu cầu cơ bản sau đây: 1. Đảm bảo tính khách quan, chính xác. Phản ánh chính xác kết quả như nó tồn tại trên cơ sở đối chiếu với mục tiêu đề ra, không phụ thuộc vào ý muốn chủ quan của người đánh giá. 2. Đảm bảo tính toàn diện. Đầy đủ các khía cạnh, các mặt cần đánh giá theo yêu cầu và mục đích. 3. Đảm bảo tính hệ thống. Tiến hành liên tục và đều đặn theo kế hoạch nhất định, đánh giá thường xuyên, có hệ thống sẽ thu được những thông tin đầy đủ, rõ ràng và tạo cơ sở để đánh giá một cách toàn diện. 4. Đảm bảo tính công khai và tính phát triển. Đánh giá được tiến hành công khai, kết quả được công bố kịp thời, tạo ra động lực để thúc đẩy đối tượng được đánh giá mong muốn vươn lên, có tác dụng thúc đẩy các mặt tốt, hạn chế mặt xấu. 5. Đảm bảo tính công bằng. Đảm bảo rằng những học sinh thực hiện các hoạt động học tập với cùng một mức độ và thể hiện cùng một nỗ lực se nhận được kết quả đánh giá như nhau. Đánh giá là công cụ giúp xác định năng lực người học đồng thời điều chỉnh quá trình dạy và học nhằm đạt được mục tiêu đề ra của chương trình. Đánh giá đồng thời là động lực để đổi mới phương pháp dạy học, góp phần cải thiện, nâng cao chất lượng giáo dụ ... ; slow / slowly - Comparatives / superlatives of adjectives - Adverbs of manner: skillfully, badly, quickly - Like / prefer + to-infinitive - What would you like to ? - How about? / What about? Vocabulary: - Words to talk about sports, games, films, music: athletic, championship, cartoon, adventure, detective, - Words to talk about TV and radio programs: series, perform, satellite, - Words to talk about / to compare city and country life: quiet, noisy, crowded, busy, 6. The world around us - Geography of Vietnam and Southeast Asia - People and places Speaking - Name countries and their capital cities - Discuss vacation destinations - Talk about tourist attractions - Talk about famous people and places - Describe and compare city and village lifestyles Listening Listen to a monologue or a dialogue of 60-80 words for general information Reading Read a dialogue or a passage of 80-100 words for general information Writing - Write a paragraph of 50-60 words using suggested cues or words - Complete a table Grammar: - Tenses: present simple, past simple - Modal verbs: may / can - Adverbs of frequency - Why, Because Vocabulary: - Names of some countries and capital cities in Asia: Thailand, Singapore, Bangkok, Kuala Lumpur, - Words to talk about some famous places/people in Asia or well-known scientists in the world: Angkor Wat, Thomas Edison, Andersen, famous, well-known, attractive, LỚP 8 Themes / Topics Attainment targets Language focus * 1. Personal information - Friends - House and home Speaking Students will be able to: - Introduce people and respond to introductions - Describe people's appearance - Make arrangements - Talk about intentions - Ask for and give reasons - Talk about past events Listening Students will be able to: Listen to a monologue or a dialogue within 80-100 words for general or specific information Reading Students will be able to: Read a dialogue or a passage of 110-140 words for general or specific information Writing Students will be able to: - Write about oneself or others of 60-80 words using word cues or suggested words - Write a description of 60-80 words of a room in the house using word cues or pictures Grammar: - Tenses: present simple, past simple - Infinitive - Modal verbs: must, have to, ought to - Reflexive pronouns: yourself, myself, themselves - Adverbs of place: here, there, upstairs, downstairs, - Prepositions of time: after, before, until, as soon as - Adjective + too / enough + to - infinitive - Let’s - Why, Because Vocabulary: - Words describing house and home: rug, armchair, couch, oven, sink, cooker, - Names of telecommunication devices: fax machine, mobile phone, - Words describing appearance: thin, tall, short, 2. Education - School life and study habits Speaking - Ask for and respond to favors - Give advice and instructions - Express obligation - Offer and respond to assistance - Talk about study habits - Talk about future plans Listening Listen to a monologue or a dialogue within 80-100 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 110-140 words for general or specific information Writing - Write an informal letter of 60-80 words to a friend using word cues - Write a paragraph of 60-80 words telling about a future plan using suggested guidelines or questions Grammar: - Present simple with future meaning - Reported speech: commands, requests and advice - Gerunds - Modal verbs: may, can, could, should - Adverbs of manner: well, fast, badly, hard, - Prepositions of time: after, before - Tell / ask somebody to do sth - Be about to - Used to - Certainly. / Of course. Vocabulary: - Words to talk about study habits: examination, revise, - Words to talk about school life: care, take part in, perform, - Words to talk about future plans: play soccer, go camping, 3. Community - Shopping - Neighborhood - Country life and city life Speaking - Ask for information and assistance - Talk about price, quantity and size - Talk about differences / similarities - Talk about future events and changes Listening Listen to a monologue or a dialogue within 80-100 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 110-140 words for general or specific information Writing - Write a letter to a friend of 60-80 words about the neighborhood, using suggested guidelines or words - Write a community notice of 60-80 words using suggested questions Grammar: - Tenses: present perfect (with for and since), present progressive (to talk about the future / to show changes), future simple - Adverbs: already, yet - Comparisons: (not) asas; (not) the same as; different from - Verbs to show changes: get, become, - Comparison of adjectives Vocabulary: - Words to talk about neighborhood: grocery store, stadium, drugstore, - Words describing country / city life: traffic jam, beautiful, quiet, clean, noisy, polluted, 4. Health - First aid - Healthy environment Speaking - Make suggestions - Make and respond to formal requests, offers and promises - Give and respond to instructions - Express personal feelings Listening Listen to a monologue or a dialogue within 80-100 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage within 110-140 words for general or specific information Writing - Write a thank-you note of 60-80 words using suggested questions or word cues - Write a set of instructions of 60-80 words using suggested questions and pictures or word cues Grammar: - Future simple - Passive forms : present and future - Modal: will to make offers, requests, promises - Adjectives followed by an infinitive and a noun-clause - Would you mind ? Vocabulary: - Words concerning first aid: ambulance, bandage, bad burn, - Words about healthy environment: recycle, garbage, wrap, - Sequence markers: first, then, next, finally, 5. Recreation - Holidays and vacations - Festivals Speaking - Make suggestions, predictions, reservations and plans - Describe past activities - Talk about the weather - Make and respond to formal requests - Accept and decline an invitation Listening Listen to monologues or dialogues within 80-100 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 110-140 words for general or specific information Writing - Write a postcard of 60-80 words using suggested guidelines - Write a paragraph of 60-80 words about a festival using suggested questions or guidelines Grammar: - Tense: past progressive - Connectors: when, while - Reported speech - Requests with: Would / Do you mind if ? Would / Do you mind + verb-ing ? - ed and -ing participles - Compound words: rice-cooking, fire-making, Vocabulary: - Words describing vacation: seaside, resort, temple, waterfall, - Names of resorts: Ha Long Bay, Mount Rushmore, Napa Valley, - Names of festivals: Rice-cooking Festival, Mid- Autumn Festival, School Festival, Flower Festival, 6. The world around us - Technology - Wonders of the world Speaking - Talk about processes - Express agreement / disagreement - Say what something was like Listening Listen to a monologue or a dialogue within 80-100 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 110-140 words for general or specific information Writing - Write an informal letter to a friend within 60-80 words using suggested ideas or word cues - Write a set of instructions within 60-80 words using suggested ideas or word cues Grammar: - Tenses: present perfect with yet and already, present perfect vs. past simple - The Passive: past passive - Indirect questions with if or whether - Verb + to- infinitive - Question words before to-infinitive Vocabulary: - Words related to technology: facsimile, loudspeaker, microwave, - Names of some wonders of the world / famous landmarks: Stonehenge, Great Wall, - Words describing sequence: first, then, next, LỚP 9 Themes / Topics Attainment targets Language focus* 1. Personal information - Friends - Clothing - Home village Speaking - Make and respond to introductions - Ask and respond to questions on personal preferences - Ask for and give information about the geography of one’s home country - Talk about a picnic in the country - Describe directions / locations Listening Listen to a monologue or a dialogue of 100-120 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 150-180 words for general or specific information Writing - Write an argument letter with a frame using suggested ideas or word cues - Write an exposition of 80-100 words from picture and word cues Grammar: - Tenses: past simple, past simple with wish, present perfect - Used to - The passive - Prepositions of time - Adverb clauses of result Vocabulary: - Words to describe the geography of a country: climate, population, religions, languages, social customs, habits - Words about clothing: types/ styles, colours, fashions, material, designs - Words to describe the country/ a trip to the country: natural landscapes, location, direction, outing activities 2. Education - Learning a foreign language Speaking - Ask for and give information about language study / language courses - Express opinions / preferences - Talk about methods of study Listening Listen to monologues or dialogues within 100-120 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 150-180 words for general or specific information Writing Write a letter of enquiry within 80-100 words following a model and an outline given Grammar: - Direct and reported speech - Reported questions, here and now words with reported speech - Modal verbs with if Vocabulary: - Words to describe school settings, study courses, school life - Words to talk about language study: timetables, courses, subjects, ways of learning, learning activities 3. Community - The media Speaking - Ask for and give opinions - Express agreement and disagreement - Talk about the development and the use of the media, especially the Internet Listening Listen to a monologue or a dialogue of 100-120 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 150-180 words for general or specific information Writing Write to express opinions based on a model and guidelines given within 80-100 words Grammr: - Tag questions - Gerunds after some verbs: like, love, enjoy, dislike, hate, Vocabulary: - Words to talk about the media: history, development, different uses - Words to express opinions about the media: like, dislike, advantages, disadvantages 4. Heath - Healthy environment - Saving energy Speaking - Ask for and give reasons - Persuade - Show concern - Make and respond to suggestions - Talk about the problems of environment pollution and solutions to the problems - Talk about the problems of energy waste and solutions to the problems Listening Listen to a monologue or a dialogue of 100-120 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 150-180 words for general or specific information Writing - Write a letter of complaint of 80-100 words using frame and idea cues -Write a speech of 80-100 words based on suggested frame and idea cues Grammar: - Conditional sentences: type 1 - Adjective + that clause - Adverb clauses of reason: as, because - Connectives: and, but, because, or, so, therefore, however - Phrasal verbs - Suggest + verb-ing - Suggest (that)+ subject + should Vocabulary: - Words to talk about the environment around students' life: problems, conservation activities, solutions, activities to protect the environment - Words to talk about energy waste problems around students’life and solutions to save energy 5. Recreation - Celebrations Speaking - Give and respond to compliments - Describe events - Talk about popular celebrations in Viet Nam and in other countries - Express opinions on different events Listening Listen to a monologue / dialogue of 100-120 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 150-180 words for general or specific information Writing Write a letter to a pen pal within 80-100 words based on a suggested outline and ideas cues Grammar: - Adverb clauses of concession: although / though - Relative pronouns and relative clauses (defining and non-defining) Vocabulary: - Words to describe popular celebrations in different countries: Tet, Easter, Christmas, Mid-Autumn Festival, Wedding, Passover, Father’s Day, - Words to express compliments, feelings and opinions on related topics 6. The world around us - Natural disasters - Life on other planets Speaking - Make predictions - Talk about the weather forecast - Describe events - Talk about assumptions - Talk about possibility - Name and describe natural disasters Listening Listen to a monologue or dialogue of 100-120 words for general or specific information Reading Read a dialogue or a passage of 150-180 words for general or specific information Writing - Write a story of 80-100 words based on picture / word cues or prompts - Write an exposition of 80-100 words based on pictures / word cues or prompts Grammar: - Relative pronouns - Relative clauses (defining and non-defining) - Modal: may / might - Conditional sentences: type 1 and type 2 Vocabulary: - Words to talk about natural disasters: earthquakes, tidal waves, typhoons, volcanoes, tornadoes, snow storms, - Words to talk about the weather forecast and preparations for natural disasters - Words to talk about life on other planets - Words to describe UFOs and other alien events on the Earth and other planets
File đính kèm:
- tai_lieu_boi_duong_thuong_xuyen_danh_cho_giao_vien_mon_anh_t.doc